Optimera hemsidan för funktion

Design har till skillnad från konst alltid en funktion. Målet är att med formgivningen på ett eller annat sätt förbättra måluppfyllelsen, detta är inte minst relevant även för hemsidor.

Vad är målet?

målbild

Målet med en hemsida kan variera väldigt mycket beroende vad det är för verksamhet man håller på med. För en tjänst där användarna behöver registrera sig så är målet oftast att få så många som möjligt att göra just detta. Om det däremot är en sajt där vem som helst kan använda funktionerna så är målet istället att göra det så enkelt och smärtfritt som möjligt att börja använda dem.

Ett ännu mer klart exempel finner vi på e-butiker där målet är att få kunderna att köpa deras produkter. Hur når man då de ovan nämnda målen? Nedan skall vi prata om de vanligaste teknikerna.

Call to action

call to actionBland de absolut viktigaste sakerna man alltid bör göra på sin hemsida och i all form av marknadsföring är att använda sig av ett “call to action”. Call to action betyder på svenska “uppmaning till handling” och är ett kort meddelande om vad besökaren bör göra när den är på sidan. För ett företag som endast har hemsidan som en broschyr kan detta vara till exempel “kontakta oss”. Detta ger kunden en väldigt klar och enkel väg att gå vidare på om det är intressant.

Ett annat exempel på ett klart och bra call to action finner vi på sajten Full Tilt. Sajten erbjuder med en nedladdningsbar klient användare möjligheten att spela poker och en stor mängd andra casinospel. Detta betyder att det viktigaste målet för dem är att användarna laddar ner deras applikation och spelar spel. För att göra det så enkelt som möjligt har de på sin startsida flera gånger placerat ut en stor röd knapp med just uppmaningen “Spela Nu”. Detta gör steget väldigt kort för alla som kommer till sidan och skulle vilja testa.

Meddelandet är dessutom placerad i en knapp som sticker ut från resten av sajten vilket gör meddelandet ännu mer svårt att missa.

Relevant information

Bortsett från en call to action så behövs det även bra och relevant information. Informationen skall hjälpa besökaren att ta ett beslut om hur de skall förhålla sig till uppmaningen som ni försöker förmedla. Det kan handla om saker så som pris, fördelar och hur produkten eller tjänsten levereras.

Statistik och analys

Med de grundläggande teknikerna på plats är det dags att påbörja förbättringsarbetet. Den stora fördelen för just hemsidor är att man då har tillgång till en otrolig mängd statistik och information gällande sin hemsida.

En av de vanligaste tjänsterna som används för att få denna statistiken heter Analytics och är skapad av Google. Tjänsten är förutom att vara väldigt kompetent även gratis. Man kan där som sajtägare följa hur olika kunder har agerat samt vad som fungerat bäst på hemsidan. För att få ännu mer exakt och värdefull information finns det ytterligare ett par tekniker man kan dra nytta av.

Heatmaps

Även om tjänster så som tidigare nämnda Analytics är väldigt bra för att ge information om vad hemsidans design och innehåll har resulterat i så saknas fortfarande information om hur användarna faktiskt agerat när det är på sidan. För att lösa detta problemet så har en rad tjänster och lösningar dykt upp som spelar in var användarna klickar på din hemsida samt hur de rör muspekaren.

Detta ger dig väldigt klar information om var användarna har klickat mest men även var de kan finna problem och bli förvirrade.

A/B tester

Om man efter all statistik har några saker man vet borde förändras på hemsidan så kan det även vara dags att använda sig av A/B-tester. Detta är i grunden ett väldigt enkelt koncept där man på hemsidan väljer att visa två olika typer av designer eller innehåll till olika besökare. På så sätt kan man mäta vilken av dem som är bättre på att nå de mål man har satt upp för sajten.