Låt texten vara kort men informativ

723230-dictionary-entry-for-learning

Du har antagligen bara tre sekunder på dig då någon öppnar din webbsida. Har din besökare inte funnit vad denna sökte klickar han eller hon sig vidare. Det betyder att du har knappa tre rader på dig att beskriva din verksamhet på ett så intressant sätt att besökaren stannar kvar.

Efter att din besökare har tagit det första steget in på din sajt gäller det att hålla kvar honom eller henne. Beskriv kort och kärnfullt det viktigaste du har att säga. Var offensiv och skryt lite lagom men håll dig till sanningen. Vill du motivera varför just du och din verksamhet är bättre än alla andras kan du vänta med det till lite längre ner på sidan.

Många gånger kan det vara bra att först skriva en provtext och sedan vända den upp och ner. Vi har en förmåga att spara det bästa till sist och börja med bakgrunden. På webben är det helt fel. Det bästa och viktigaste först bör komma först och bakgrunden sist.

Dela hellre upp din text på flera undersidor. Det är jobbigt att scrolla och läsa långa texter på skärmen. Se till att dina länkar till undersidorna är tydliga och talar om vad man kan förvänta sig att hitta där.